SSiv Header

Stephanie Ripzaad

De nieuwe ŠKODA Superb iV

Arrow down Lees verder

ŠKODA start het elektrische tijdperk met de lancering van het submerk iV, met de ‘i’ van Innovatief, Intelligent en Inspirerend en de ‘V’ van Vehicle. iV staat echter niet alleen voor voertuigen, maar ook voor een connected ecosysteem en maatwerk als het gaat om mobiliteitsdiensten. ŠKODA zet hier zijn grootste investeringsprogramma ooit voor in: de komende jaren steekt het merk twee miljard euro in alternatieve aandrijflijntechnologieën en nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals platforms voor carsharing. Ook gaat ŠKODA voor andere merken binnen de Volkswagen Groep componenten voor geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen produceren. Met de duurzaamheidstrategie ‘GreenFuture’ stelt de Tsjechische autofabrikant zichzelf daarbij bovendien concrete milieudoelen, zoals het met 30 procent terugdringen van de CO2-uitstoot van het gamma tussen 2020 en 2025. Daarbij speelt de overschakeling van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving een belangrijke rol. Nog vóór het einde van 2022 heeft ŠKODA meer dan tien volledig of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen in de line-up.

Dynamiek en efficiency op maat

De ŠKODA SUPERB iV is standaard uitgevoerd met Driving Mode Select. Dat betekent dat bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi. In SPORT-modus is het volledige systeemvermogen beschikbaar voor maximale dynamiek. In hybride-modus zorgt slimme elektronica voor een zo efficiënt mogelijk samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor en de E-Modus is er voor volledig elektrisch rijden. In deze modus zorgt de E-noise soundgenerator voor een speciale sound. Zo horen voetgangers en fietsers de SUPERB iV naderen. Met een wallbox met een capaciteit van 3,6 kW duurt het volledig laden van de accu 3,5 uur. Tijdens de rit zorgen de benzinemotor en recuperatie (energieterugwinning door afremmen) voor extra elektrische actieradius.

Een nieuwe look

Net als de andere SUPERB-uitvoeringen in de reeks heeft ook de SUPERB iV een nieuwe look gekregen. Vooral het front springt in het oog. Zo is de vernieuwde SUPERB het eerste productiemodel van ŠKODA met full-LED Matrix-koplampen. Ook de nieuwe bumpers en luchtinlaten met honingraatstructuur zijn blikvangers. Aan de achterzijde verraadt het iV-logo het bijzondere karakter. De SUPERB iV is standaard uitgevoerd met het multifunctionele Maxi DOT-display. Optioneel is hij leverbaar met een Virtual Cockpit met een 10,25 inch display dat naar eigen inzicht is in te delen. Ongeacht de keuze informeert de SUPERB iV zijn bestuurder over onder meer de laadstatus van de batterij en de resterende elektrische actieradius. De verschillende rijmodi zijn te selecteren via knoppen op de middenconsole. De handige E-Manager-app maakt het mogelijk om voorafgaand aan een rit de batterij te laden en/of de airconditioning in te schakelen. De bestuurder kan bij die laatste zelf bepalen of er dan gebruik wordt gemaakt van stroom van het elektriciteitsnet of van de auto-accu. Nog een praktisch punt: de ŠKODA SUPERB iV Hatchback heeft een bagageruimte met een inhoud van 485 liter (Combi: 510 liter).

Nog betere assistentie

Het arsenaal aan assistentiesystemen wordt voor de nieuwe SUPERB iV opnieuw verder uitgebreid. Zo is de nieuwe plug-in hybride er nu ook met Trailer Assist, dat moeiteloos manoeuvreren met aanhangers mogelijk maakt. Area-View brengt dankzij vier camera’s de ruimte rondom de auto in beeld op het centrale display. Hierdoor worden (in)parkeren en manoeuvreren vergemakkelijkt.

De nieuwe SUPERB iV wordt begin januari 2020 op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en exacte specificaties worden voorafgaand aan de marktintroductie vrijgegeven.

infographic

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

** De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.

Stephanie Ripzaad

Stephanie Ripzaad

Accountmanager SKODA